23 okt. 2012

Anders Ahlberg avgår från Kyrkans Tidning

Anders Ahlberg, chefredaktör för Kyrkans Tidning slutar med omedelbar verkan efter torsdagens nummer skriver Kyrkans Tidning och Medievärlden.
Kyrkans Tidning: Kyrkans Tidnings chefredaktör avgår>>
Medievärlden: Anders Ahlberg lämnar Kyrkans Tidning>>

Anledningen till att Anders Ahlberg slutar förklarar Ahlberg i Kyrkans Tidning så här:
- Som VD och chefredaktör har jag haft det fulla ansvaret inför ägarna, både för ord och för pengar. Nu har styrelsen beslutat att dela på uppgifterna och jag har tackat nej till att vara enbart chefredaktör. Det känns rätt att kliva av under de omständigheterna, säger Anders Ahlberg.
I Medievärlden står:
Anders Ahlberg blev chefredaktör på Kyrkans Tidning i mars 2010. Innan var han chefredaktör på Pressens Tidning och Medievärlden mellan 2006 och 2009. Han har också bland annat varit chefredaktör på Land Lantbruk och huvudredaktör på VLT.
Jag kan bara beklaga att Anders Ahlberg slutar. Jag tycker att Anders har fört med sig ett nytt och spännande sätt att se på kyrkliga nyheter som har varit präglat av en större oräddhet för vad som är rätt och fel, än tidningen hade innan Anders.

Jag hoppas bara att den som tar över ansvaret på samma sätt vågar täcka och bevaka alla kyrkliga nyheter – inte bara de som är politiskt korrekta inom Svenska kyrkan.

Inga kommentarer: