21 sep. 2012

"Ni är bara ett gäng nördar…"

Med tillåtelse av artikelförfattaren och Kyrkans Tidning publicerar vi här Hannah Krokssons text från Kyrkans Tidning 20 september>>

Utmaning nå unga medlemmar

Signerat. ”Ni är bara ett litet gäng nördar hela bunten”, fick Svenska Kyrkans Ungas företrädare höra medan popcorn och debattinlägg delades ut i foajén till kyrkomötet förra hösten.
 Jag har funderat en del på det där, det blir väl lätt så när man får höra något som man inte riktigt förstår. Vad borde jag ha svarat? ”Ehm, nä?” … eller det lite mer självklara svaret: ”Jajemän! Det är väl du också?”
Det kräver en hel del av en person att lägga ner minst en helg i månaden på att ha sammanträde som syftar till att det ska vara lätt, roligt och meningsfullt att vara ung i Svenska kyrkan. I lördags träffade jag en medlem som berättade att alla helger hela hösten var bokade – förutom första advent, då skulle han hem och gå i kyrkan.

Själv gick jag upp och tog tåget i morse 06.29 efter att jag köpt med mig en fairtradekaffe. Förra veckan var jag både i Malmö, Höör, Göteborg, Stockholm och Uppsala. Det klart att det är nördigt. Nördigt i ordets bästa bemärkelse. Jag har ju ett uppdrag – jag jobbar utifrån ett syfte och det är galet roligt för det mesta.
De flesta av våra medlemmar är ju trots detta inte upptagna med att ordna läger eller sammanträde varje helg hela hösten. De flesta av våra medlemmar har nog med att ordna för sig själva, och det är helt okej. Livet är fullt av val för framtiden, brottning med tonårskroppar och läxläsning. Unga människor hittar Svenska kyrkan just där när det händer som mest – om de blir sedda. Då först blir församlingshemmet eller kyrkan något heligt. Några nördar på kyrkomötesmotioner är de dock oftast inte.

Nästa vecka är det dags igen. Kyrkomötet ska högtidligt öppnas och därefter följer en instängd vecka av utskottsförhandlingar för ledamöterna. Som traditionen nuförtiden bjuder har de unga redan setts för att gå igenom vuxenkyrkans motioner och ge sina tankar. De Ungas Kyrkomöte hölls i år via videokonferensanläggning och under en dag drabbade de samman med varandra och sina olika synpunkter. Det är så klart inte lätt. Bara för att man är ung så tycker man inte som en annan ung person.
Utvecklingsarbetet för att hitta ett nytt ungt kyrkomöte som ger reell påverkan är i gång sedan februari. Nästa år hoppas vi sjösätta det. Då blir så klart en huvudfråga: Hur når vi de unga medlemmarna som inte är med i Svenska Kyrkans Unga? Vi vet att de finns - men hur ska deras röst bli hörd? För mig vore det så klart bra om de blev medlemmar i Svenska Kyrkans Unga och deltog i våra demokratiska strukturer. Då skulle min röst bli lite starkare ­– men vad är alternativet?
Hanna Kroksson
 
Ur POSKs vision och program:

Barn och ungdomar

Svenska kyrkan har ett ansvar för dopuppföljning och POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Arbetet med konfirmander behöver stärkas och de unga ledarna lyftas fram.

Vi behöver ständigt utveckla nya vägar att möta unga människor. Det behövs vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan och i gemenskapen på internet.

Gudstjänstlivet behöver erbjuda möjligheter för familjer och ungdomar att delta. Kyrkan behöver föryngras och använda många olika former för att göra barn och ungdomar delaktiga. POSK menar att starka barn- och ungdomsrörelser är viktiga för kyrkan och vill lyssna till och stärka Svenska Kyrkans Unga, Salt, Credo, Kriss med flera.

Inga kommentarer: