22 dec. 2011

Kyrkans Tidning


I dagens Kyrkans Tidning finns det flera spännande artiklar att ta del av. Tyvärr hittar jag dem inte på webben ännu.

(här måste jag få framföra lite kritik mot Kyrkans Tidning. Oftast så kommer webbtidningen sent på eftermiddagen och artiklarna i tidningen ligger inte på webben förrän sent på förmiddagen. Borde inte detta vara klart när vi har tidningen i brevlådan på morgonen. Tycker "vän av ordning…")

I alla fall.

En artikel på sidan 5 berättar att det är brist på biskopskandidater i Skara biskopsval.
Kandidater har diskuterats på Mirjamellermoses - bloggen under en längre tid. Där finns det många namn. Jag har dock inte jämfört de namnen och deras CV med de kriterier som stiftstyrelsen satt upp. Information om valet hittar du här>>

Sen blev jag alldeles chockad, måste jag säga, när det i Kyrkans Tidning står att det är nomineringsgruppernas uppgift att ta fram kandidater. Så hade jag inte uppfattat saken, men jag har nog inte "lyssnat" ordentligt då. På slutet så tillfrågar man också två partipolitiker (s och m) om deras kandidater - men ingen av dem vill säga något.

På sidan 6-7 är det en stor artikel med biskop Thomas Söderberg med anledning av beslutet i domkapitlet om prästen Ulla Karlsson. I rubriken säger han sig vara sorgsen över tonen i debatten.

På sidan 8-9 har Kyrkans Tidning gjort en snabbenkät i de 35 samfälligheter som kommer att beröras mest av förslagen i strukturutredningen. Enligt Kyrkans Tidning är de flesta samfälligheter positiva till förslaget.
Det är 30 av 35 samfälligheter som har svarat på enkäten. 18 av de 30 (mer än 60%) är mer än positiva än negativa till förslaget.
Enligt Kyrkans Tidning är det mest tveksamhet om förslaget att stiften ska ta över ansvaret för kyrkorna.

Jag hoppas att dessa artiklar går att länka till längre fram under dagen.

Sen skickar Kyrkans Tidning med lite julpyssel i form av tankenötter. Vad kommer du ihåg av nyhetsåret som gick? 18 frågor om kyrkliga nyheter i stort och smått.
Dag Sandahl har skrivit om detta frågebatteri - eftersom han själv är berörd i en av frågorna. För dig som vill läsa det rätta svaret läs Dags blogg här>>

På sidan 24-25 är det en stor intervju med Niklas Rådström som skrivit en fyra timmar lång pjäs baserad på bibeln som har premiär 17 februari i på Göteborgs stadsteater.
Kulturutskottet i Göteborgs kyrkliga samfällighet har ordnat så församlingarna i Göteborg kan få gå på några av dessa föreställningar med efterföljande diskussion. Jag hoppas att många passar på att ta tillvara på det tillfället.

Inga kommentarer: