30 sep. 2010

Vart tar tiden vägen?

Oj, oj - vart tar tiden vägen? Nu är kyrkomötet i full gång och alla utskotten jobbar för fullt på dagarna med att bearbeta alla motioner och skrivelser för att vi skall få fullgoda betänkanden att ta ställning till vid vår andra vecka i kyrkomötet v.43.

Själv blev jag ordförande i kyrkolivsutskottet och det tar all min tid just nu. Hinner inte blogga, twittra, eller facebooka så mycket som jag skulle vilja. Vi har också blivit ombedda att inte använda de sociala medierna för att berätta vad som händer under utskottsarbetet - vilket för mig är självklart. Men att berätta om vad som händer på kyrkomötet står oss givetvis fritt.

I morgon skall det väljas nämnder och styrelser i plenum, det kan du följa på webben. Det verkar lite som om valberedningen har en del kvar att göra innan allt är klart - vi får se hur det går i morgon.

Andra är bättre på att blogga än jag. Du kan läsa
Karin Långström Vinges blogg (fisk) >>
Marta Axner (s)>>
Maria Abrahamsson (M)>>
Dag Sandahl (fk)>>
Kyrkmötesbloggen>>

Kyrkomötes webbplats>>

Fler nyheter som berättar om kyrkomötet

Svenska kyrkans riksdag sammanträder i veckan
Få kontroversiella frågor uppe i kyrkomötet - men hälften av ledamöterna är utbytta Efter förra årets kyrkoval har nästan hälften av...
Sammanhang: ... bytts ut. Nu när årets kyrkomöte drar igång ska man...
dagen.se - dagen.se/dagen/article.aspx?id=227790 - 2061 - Datum: 2010-09-30 08:46.

Kyrkomötet är igång
Undertecknad uppklädd för kyrkomötets öppnande Efter valet är det nu dags för omställning. Igår samlades Svenska kyrkans kyrkomöte...
Sammanhang: ... samlades Svenska kyrkans kyrkomöte för första gången...
Marta Axner - www.martaaxner.net/2010/09/28/kyrkomotet-ar-igang/ - 657 - Datum: 2010-09-28 23:38.

Kyrkomötets presidium omvaldes
Igår kväll omvaldes kyrkomötets presidium. Gunnar Sibbmark (M) från Rydaholm i Växjö stift, fortsätter som ordförande. Till förste...
Sammanhang: ... sessionen av årets kyrkomöte öppnades igår eftermiddag...
newsdesk.se - www.mynewsdesk.com/se/view/pressr...content=pressrelease - 743 - Datum: 2010-09-28 16:22.

Spectrial och kyrkomöte
Spectrial och kyrkomötet har väl inget gemensamt? Näe, tror inte det, förutom att de för närvarande pågår samtidigt. Följ kyrkomötet...
Sammanhang: ...Spectrial och kyrkomöte...
Mosaikmannens blogg - mosaikmannen.blogspot.com/2010/09...l-och-kyrkomote.html - 546 - Datum: 2010-09-28 13:51.

Svenska kyrkans riksdag sammanträder i veckan
Årets kyrkomöte ska bland annat ta ställning i frågor kring nattvarden och om hur församlingar ska få bedriva näringsverksamhet....
Sammanhang: ... Årets kyrkomöte ska bland annat ta ställning i...
dagen.se - feedproxy.google.com/~r/Dagense-S...8O6Uvbc/article.aspx - 200 - Datum: 2010-09-28 04:15.

28 sep. 2010

Bort med partipolitiken i kyrkomötet


I Expressen>> finns en intressant artikel som avslutas med

Men det viktigaste är alltså att Svenska kyrkan begraver partipolitiken och för detta krävs ett beslut utanför kyrkan - av partierna. Mona Sahlins ord från förra året om att kyrkovalet "är lika viktigt som de andra valen" är illavarslande.
Det är politiskt på kyrkomötet - visst är det det. Jag håller med Expressen att partierna måste ta besluten att inte vara involverade i Svenska kyrkan. För visst är det konstigt att det finns socialdemokrater, folkpartister, moderater osv i Svenska kyrkan - men inte i andra frikyrkor. Har du sett några moderater, fisk, kd i styrelser hos katolska kyrkan, missionskyrkan, muslimska kyrkor osv?

Nej, det är alldeles för mycket partipolitik i Svenska kyrkan. Gärna politiker som engagerar sig i kyrkan - men då för att de är engagerade i sin lokala församling och vill ta ett lokalt och kyrkligt ansvar. Inte för att jag tillhör ett särskilt parti.

I POSKs handlingsprogram står det:
POSK – Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, är en demokratisk riksorganisation för grupper och enskilda som vill ta ansvar som förtroendevalda i Svenska kyrkan utan att binda sig till något allmänpolitiskt parti. POSK är uppbyggt av lokalorganisationer och stiftsorganisationer, och arbetet inom POSK följer svensk demokratisk tradition. POSK nominerar kandidater som är förtrogna med Svenska kyrkan och har ett engagemang i dess gudstjänst- och församlingsliv. POSKs kandidater är alltid partipolitiskt obundna i de kyrkliga sammanhangen, men vissa tar också samhällsansvar genom att verka inom ett allmänpolitiskt parti i exempelvis kommunen.
Följ gärna med på kyrkomötesbloggen>> vad som händer på kyrkomötet.

27 sep. 2010

Kyrkomötets första dag

De ledamöter som inte kom i går kväll anlände till Uppsala i morse. Gruppmötet började 10.30 och vi har ägnat förmiddagen och eftermiddagen åt att gå igenom vad som kommer att hända, hur det fungerar och de olika skrivelserna - det vi hann.

Sen var det dags att komma igång även officiellt. Kyrkomötet samlade alla ledamöter kl 16.00 i Uppsalas universitets aula och ålderspresidenten Lars Rydje öppnade mötet.
Sen valde vi presidium och Gunnar Sibbmark (M) blev ordförande, Karin Perers (C) blev 1:e vice ordförande och Lars Rydje (S) blev 2:e vice ordförande.

Sen skulle vi välja valberedning som ska förbereda valet till alla utskotten som skall väljas i morgon. Och en efter en kommer de olika stora nomineringsgrupperna fram och föreslår "sina" namn. Och när alla har varit framme och föreslagit namn så visar det sig att vi har 16 namn till 15 platser.

Då vidtog en acklamation så att ordföranden skulle höra vilka namn som mötet röstade på. När acklamationen var slut hade ordföranden hört alla de första 15 namnen och skulle fastställa det resultatet. Då begärdes votering.

Eftersom det var personval måste alla namn skrivas på en röstsedel, alla ledamöter skriver sin egen lapp och alla ropas upp, en efter en och får lämna in sin lapp. Det tog sin lilla stund. Sen tog de nästan tre timmar att räkna alla rösterna - över 3000 röster. Och resultatet blev till slut de första 15 namnen.

Hur kunde det bli så här? Jo, kyrkomötet är uppbyggt på samma sätt som riksdagen och det är beroende på hur många mandat man har fått som avgör om man får plats i valberedningen eller hur många platser man får i utskotten osv. Gränsen går vid 16 mandat i kyrkomötet för att av "egen" kraft få en plats i kyrkostyrelsen, ordinarie platser i utskotten och i valberedningen.

Går man samman - som till exempel ÖKA och miljöpartister i Svenska kyrkan har gjort i en valsamverkan - så har de gemensamt 16 mandat och rätt till en plats, som de gemensamt har kommit överens om.

Så är systemet uppbyggt. Nu var det frimodig kyrka, som har 13 mandat, som föreslog att de skulle få ett person med i valberedningen. Men så blev det alltså inte. Om jag vill minnas rätt så fick frimodigs kandidat 75 röster av kyrkomötet. Men det räckte alltså inte.

Medan vi 251 ledamöter står ute i entrén och väntar på resultatet och väntar, frustrerad över att inte kunna använda tiden till något nyttigt, så får jag höra att detta hade kunnat klaras av på 10 minuter!

Tydligen hade teknikföretaget erbjudit ålderspresidenten (och ev någon mer, lite osäker på detta) att kunna göra omröstningen av valberedningen med enkla knapptryck. Helt säkert, ingen som kan spåra vem som har röstat vad. Läs upp namnen, tryck på knappen - ge ett färdigt resultat på 10 minuter. Ett system som används i riksdagen, kommunfullmäktige och andra officiella sammanhang.

Att tacka nej till det erbjudandet är nog det sämsta jag har hört idag. Jag var rejält upprörd och tycker faktiskt inte att man behandlar min tid på det här viset - eller någon annan i kyrkomötet heller för den delen.

Att vi skall ha demokrati och möjlighet att få välja, föreslå och rösta -självklart! Men att inte använda teknik som finns tillgänglig så att det går smidigt - det är oförsvarligt!

Efter mötet i aulan var avslutat hade POSK ett kort gruppmöte och sedan fick våra ledamöter gå och äta middag, gå till sitt hotell för att vara på topp till i morgon. I morgon har vi gruppmöte, sedan inledningsgudstjänsten i Uppsala domkyrka, då även kungen och drottningen kommer att närvara. Sen är det dags att välja utskott och sen sätter utskotten igång att arbeta.

Nu är kyrkomötet igång med gruppmöte



Nu sitter alla kyrkomötesledamöter i sina grupper och håller på att förbereda sig inför veckans kyrkomöte.

POSK-gruppen har samlat sina 33 ledamöter och vi har genomfört en kort presentation. Nu skall det pratas viktiga frågor som kommer upp under veckan, hur valen skall hanteras samt praktiska frågor.
Det är roligt att träffa alla sina kamrater igen - både de som tillhör POSK och de som tillhör andra nomineringsgrupper.

Det kommer att bli fem intensiva dagar.

Uppdaterad 15.22
Kyrkans Tidning skriver om kyrkomötet>>

26 sep. 2010

Möten - och bokmässan

I tre dagar (onsdag, torsdag, fredag) var jag på bokmässan och hjälpte till, som frivillig, med praktiska saker under kompetensutbildningen "Mod att våga förändra/s". Du kan läsa lite om vad kursen gjorde här>> eftersom jag också bloggade under dagarna.

Det var en rolig kurs och deltagarna verkade mycket nöjda.
Dock var det ett enskilt möte för mig som betydde mest - nämligen när jag fick möjlighet att lyssna på Mpho Tutu när hon intervjuades av Marika Grieshel. Vi var drygt 500 personer i salen när Mpho Tutu berättade om sin bok "Om godhet" som hon skrivit tillsammans med sin pappa Desmond Tutu (som jag fick tillfälle att se för två år sedan då han besökte Göteborg).

Jag har nu precis börjat läsa boken och den är lättläst - även om det inte är lätta ämnen som tas upp i boken. Både Desmond och Mpho har mött mycket ondska, mycket grymhet och förfärliga händelser som drabbat enskilda människor. Trots detta ser de båda att det finns en godhet hos människor - och de ser Gud som bäraren i allt det svåra.

Jag grät och lyssnade - och efteråt fick jag tillfälle att köpa boken och få den signerad av Mpho Tutu.

Möten - de personliga mötena - är så viktiga. Att få bli sedd, att få bli lyssnad på - det borde alla människor få känna av. Det betyder inte att vi måste bejaka allt som människor säger eller gör - verkligen inte. Men att som människa få känna sitt värde, det är viktigt. Och att se en människa på samma sätt som Gud ser på den människan - älskad.

Nu sitter jag på tåget på väg till Uppsala. I morgon börjar kyrkomötet och jag skall få träffa mina nya och gamla kamrater, både från POSK och de andra grupperna. Vi börjar med att öppna mötet på eftermiddagen och då kommer vi också att välja utskotten. En av de stora frågorna blir givetvis hur vi skall hantera de åtta (sd) som sitter i kyrkomötet.

Under den kommande veckan kommer jag inte att blogga så mycket på POSK-bloggen utan kommer att koncentrera mig på att blogga på kyrkomötesbloggen som du hittar här>>. Det är en blogg där vi är flera ledamöter som tillsammans skriver om sådant som händer och sker på kyrkomötet. Sett ur våra olika synvinklar, sett ur våra olika utskott olika frågor.

25 sep. 2010

Om nomineringsvalet i Visby

Från Inger Harlevis blogg här vi fått lov att publicera följande inlägg>>

Så var det dags att påbörja den egentliga processen med att välja ny biskop till Visby stift och til utlandskyrkan. Allvar och laddad stämning präglar atmosfären i domkyrkan när de gotländska röstberättigade (samt två från utlandskyrkan)samlas. Proceduren gås igenom innan det är dags för pläderingar. 12 anmälda kandidater finns det. Inga nya namn dyker upp. Pläderingar görs för fem av dem. Så är det dags för upprop och röstning. Kaffe serveras i kapellet, sorlet stiger. Utlandskuverten sprättas. Så dags för rösträkning och knäpp tyst i domkyrkan.Sven Bernhard Fast segrare med 34 röster, därefter Rickard Wottle och Ingemar Söderström med 26 resp 20 röster.5%-spärren klarar också kyrkoherden i Paris, Elna Lundqvist-Wahlgren (15 röster) och Thomas Stoor, tidigare kyrkoherde i Köpenhamn, (12 röster). Nästa steg blir hearing den 18 november med de fem som går vidare. Och så val den 30 november.

Om jag ska göra några personliga reflektioner så ser jag fram emot att få höra Fast och Söderström på hearingen. De har tämligen olika gedigen erfarenhet av tjänst i kyrkan, båda ytterst lämpliga för det speciella uppdrag som det är att vara biskop i Visby stift med många mycket små församlingar och det världsvida uppdraget som
biskop för utlandskyrkan. Söderström är ju välkänd och har figurerat i flera biskopsval, nu senast i Linköping men Fast är för många ett oprövat namn. Det gläder mig att de röstberättigade ger sitt stöd till en ny kandidat på det här sättet. Spännande fortsättning följer!

Jag är glad att en kvinna så tydligt gick vidare och jag är glad över att det blev Elna. Om tio år kommer det att se annorlunda ut: då kommer våra yngre duktiga kvinnliga präster att dominera biskopsvalen, tror jag.

Inger Harlevi

24 sep. 2010

Fem är nominerade i Visby

Från Visby stifts webbsida>>

Resultat från nomineringsvalet för ny biskop i Visby stift.

Nu har alla röster räknats i nomineringsvalet för ny biskop i Visby stift. Totalt 129 röster har inkommit. Rösterna fördelades enligt följande:

Sven-Bernhard Fast 34
Elisabeth Gerle 5
Anders Roos 4
Per Anders Sandgren 2
Lars B Stenström 6
Thomas Stoor 12
Ingemar Söderström 20
Elna Wahlgren Lundqvist 15
Håkan E Wilhelmsson 4
Richard Wottle 26
Blank röst 1

Vilket innebär att de personer som fått mer än 5% av rösterna och preliminärt går vidare till det första valet den 30/11 är: Sven-Bernhard Fast, Richard Wottle, Ingemar Söderström, Elna Wahlgren Lundqvist och Thomas Stoor.
Biskoparnas ansvarsnämnd fastställer det slutgiltiga resultat från nomineringsvalet.

Hearing av de kandidater som fått mer än 5% av rösterna blir den 18/11 kl 19 i Visby. Lokal meddelas senare.

Sven-Bernhard Fast, foto: Carl-Johan Friman
Sven-Bernhard Fast
"I spänningsfältet mellan mötet med Gud vid altaret och i medmänniskan har Kyrkan sin kallelse att förmedla hopp och livsmod. Vi behöver inte föra Gud till världen men tillsammans upptäcka Gud i världen."

Född: 1951
Prästvigd: 1973
Nuvarande tjänst: generalsekreterare för Sveriges Kristna Råd
CV Sven-Bernhard Fast

Thomas Stoor, foto: Marie-Louise Lindqwister
Thomas Stoor
"Kyrkans viktigaste roll i dagens samhälle är att i trohet mot Jesu Kristi missionsbefallning rusta och inspirera kyrkans medlemmar till frimodigt diakonalt engagemang för medmänniskan och samhällets utsatta grupper, samt ingå i det globala nätverket av kristna kyrkor och andra organisationer för rättvisa och fred i världen".

Född: 1955
Prästvigd: 1984
Nuvarande tjänst: domkyrkokaplan i Linköpings domkyrkoförsamling

CV Thomas Stoor


Ingemar Söderström, foto: Martin Garlöv
Ingemar Söderström
"Visa på Guds kärlek: fira gudstjänst och berätta om Jesus. Glädjas med dem som är glada, gråta med dem som gråter, vara med och bygga ett gott samhälle, kämpa för fred och rättvisa i världen, söka alla människors bästa."

Född: 1952
Prästvigd: 1980
Nuvarande tjänst: kyrkoherde i Nikolai församling i Örebro
CV Ingemar Söderström


Elna Wahlgren Lundqvist, foto: Lars Lundqvist
Elna Wahlgren Lundqvist
"Att vara en öppen folkkyrka där man erbjuder stöd, inspiration och kraft att leva i harmoni med Gud och sina medmänniskor."

Född: 1960
Prästvigd: 1984
Nuvarande tjänst: kyrkoherde i Svenska Sofiaförsamlingen i Paris
CV Elna Wahlgren Lundqvist

Richard Wottle, foto: BildVision
Richard Wottle
"Att berätta om att vi inte lever i ett kosmos likgiltigt för människans öde utan att det finns en fast grund för människor av god vilja som vill bygga relationer präglade av hopp, glädje och försoning: vår tillit till Gud och Hans kärlek till oss, som vi fått lära känna den genom Jesus Kristus."

Född: 1953
Prästvigd: 2001
Nuvarande tjänst: stiftsprost i Visby stift
CV Richard Wottle

Läs Kyrkans Tidning här>>

23 sep. 2010

Nio år i fängelse


Idag är det nio år sedan Dawit Isaak fängslades i Eritrea och där sitter han kvar, utan rättegång och utan möjlighet att få till ett samtal för ett frisläppande.

Idag släpps en bok av Dawit, i samband med bokmässan. Det är hittills outgivna texter och lyriska berättelser.

Läs mer här>>

I Göteborgs domkyrka , där Isak var anställd innan han åkte tillbaka till Eritrea, finns det idag särskild möjlighet att komma in i kyrkan och tända ett ljus.

Webbsidan för Dawit Isaak>>

Se till att Dawit blir fri!

Biskopvalet i Linköping





De första rapporterna från Linköping berättar att

Martin Modeus har fått 231 röster, 39,8 procent
Mikael Mogren har fått 140 röster, 24,1 procent

Peter Lundborg (91) Karin Burstrand (55) och Ingemar Söderström (61) blir därför inte aktuella för en andra valomgång.

Innan Norrköping var räknat klart var det jämt mellan Peter Lundborg och Mikael Mogren.

Detta betyder att ingen kandidat har fått över 50% och att det blir en andra valomgång mellan Martin Modéus och Mikael Mogren den 14 oktober.

Du kan också läsa detta på Linköpings stifts webbsida>>

22 sep. 2010

Följ med på kompetensutbildning

Nu är jag på bokmässan som drar igång i morgon - men redan nu har kompetensutvecklingen "Mod att våga förändra/s" startat.
Följ med i bloggen som jag skriver här>>

Utbildningen är ett samarbete mellan Sensus, Kyrkans Tidning och Svenska kyrkan "Se människan"-scenen.

Postmodernt, själviskt, mångkulturellt

Jag läser runt på lite olika bloggar och hittar följande intressanta inlägg.

Jonas Lindberg, präst i Uppsala domkyrkoförsamling och doktorand, skriver på sin blogg om konfirmander och att de är mer postmoderna än han visste.

Jonas skriver:
Men när vi sedan skulle enas om att det här skulle vara gemensamma regler kom en – för mig – oväntad reaktion. Det tycktes nämligen självklart för konfirmanderna att det var upp till var och en att välja vilka regler man ville följa och vilka man kunde strunta i.
(…)
Min överraskade min dök åter upp i sommar, när vi talade om synd och förlåtelse. Det visade sig nämligen att konfirmanderna tyckte att Gud förlåter oss för det vi själva anser vara synd. Att Gud i sig skulle ha någon åsikt om rätt eller fel verkade däremot vara en främmande tanke för dem. Med andra ord har moral blivit en helt subjektiv fråga i deras värld.
En annan blogg jag läser är "Signe mitt i livet">>
I det här blogginlägget beskriver hon hur hon på en tågvagn bevittnar alldeles "vanlig" vardagsrasism. Där det inte handlar om att vara medmänsklig utan istället hävda sin rätt.

Då funderar jag om ungdomarnas beteende har något samband med de vuxnas handlande på tågvagnen? När det handlar mer om mig, mitt och jag?

I detta sammanhanget är det gott att läsa Stefan Gustavssons blogg>> där han bejakar ett mångkulturellt sammanhang. Ett mångkulturellt sammanhang är fullständigt självklart för en kristen människa. Det är också självklart med undervisning och mission. Att berätta, samtala och vittna om sin tro.
Den kristna församlingen växte fram i ett mångkulturellt samhälle och var själv en mångkulturell gemenskap. Därför bejakar vi som kristna idag med självklarhet det mångkulturella samhället. Problemet för oss människor är inte olikheter i kultur, utan det gemensamma draget av synd och själviskhet som finns i alla kulturer.

Paulus världsberömda ord i Galaterbrevet 3, när han talar om den kristna gemenskapen och innebörden av att tro på och bli döpt in i Jesus Kristus, är rykande aktuella: ”Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.”

Det händer resten av veckan…

Under vecka 38, Onsdag, Torsdag och Fredag kommer informatören i sin roll som förtroendevald att befinna sig på bokmässan och vara behjälplig under Svenska kyrkans kompetensutbildning "Mod att förändra/s". (men det går alltid att ringa om det är något!)

Det kommer säkert att bli blogginlägg under dagarna.

Torsdag 23 september väljer Linköpings stift sin biskop. Vi skall försöka bevaka detta och komma med nyheter så fort vi vet något.

Fredag 24 september har Visby stift nomineringsval. Vi har blivit lovade besked och blogginlägg så fort det är klart.

Information kommer i så fall på vårt twitter och här på bloggen - samt att webbsidan uppdateras så snart vi har information.

"och havet delade sig…"


I Gamla testamentet har vi läst hur Röda havet delade sig när Moses förde ut folket från Egypten. Vi har sett bilder på hur vattenväggarna har stått höga på sidorna. Ett Guds under.

Och nu har vetenskapsmän i USA kommit på att detta visst kan ha hänt och att det har en naturlig förklaring. Detta berättar P1 idag>>

På BBC webbsida finns en datorsimulering hur detta kan gå till>>

21 sep. 2010

Dyr kostnad för äldrevård - hur tacklas det?


nyheterna i P1>> berättar de att framtidens vård av demenssjuka är dyr - och troligen kommer kostnaden att bli ännu högre.

När jag hörde denna nyhet så tänkte jag "-hur länge dröjer det innan diskussionen om dödshjälp får fart igen?" För när det blir en tydlig prislapp på att ta hand om gamla och sjuka, hur tänker vi då om människovärdet?

I Sverige kommer antalet dementa att öka kraftigt först efter 2020, då den stora gruppen 40-talisterna kommer att vara i 80-årsåldern. Inför det måste vi förbereda oss, säger professor Anders Wimo.

– Vi har tio år på oss att planera för den här mycket kraftiga ökningen. Redan i dag är det många som är kritiska till hur demensvården fungerar.

– Det handlar framför allt om hur vi ska utveckla ett anhörigstöd, och också om hur vi ska långtidsfinansiera vård i särskilt boende för personer med demenssjukdom, säger en av rapportens två författare, Anders Wimo, som är adjungerad professor på Karolinska Institutet.

I POSKs handlingsprogram säger vi:
I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och måste innebära att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Flyktingar, alkohol- och drogberoende, ensamma, sörjande, människor med relationsproblem, arbetslösa – nöden är skiftande och behoven är stora och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra.
Jag kanske överreagerar när jag hör den här nyheten, jag hoppas verkligen det. För vi måste alltid erbjuda en vård och omsorg som är människovärdig. Och vi måste hjälpas åt att alltid tänka "vill jag själv bli behandlad så här? Vill jag att min mamma/pappa blir behandlad så här?". Tillsammans skall vi vara med och ta ansvar på alla områden. Och jag hoppas verkligen att Svenska kyrkan vågar föra dessa diskussioner och ta de etiska debatterna på alla nivåer.

Det handlar om den som är sjuk och/eller gammal - och det handlar minst lika mycket om den som är anhörig, som hemma tar hand om en demenssjuk person eller varje dag åker till hemmet för att hälsa på.

Kristendomens historia


Har du haft möjlighet att se på kunskapskanalen och Kristendomens historia? Jag har sett flera av dessa program och jag tycker de har varit mycket spännande och informativa.

Det är professor Diarmaid MacDulloch som genom sex program leder oss genom kristendomens historia.
Det här handlade programmen om:
Avsnitt 1: Kristendomens ursprung
Spåren leder österut ända till Kina där en forntida pagod kan vara beviset för att kristendomen fanns här så tidigt som på 600-talet.

Avsnitt 2: Katolicismen
Tron på skärselden, påvlig ofelbarhet och inkvisitionen - hur uppstod dessa katolicismens kännetecken? Vi får också veta mer om en liten judisk sekt vars religion kom att bli dominerande långt utanför Palestina. Vidare hur påverkan från islam gav Europa universitet, professurer och akademiska titlar.

Avsnitt 3: Ortodox kristendom
Den ortodoxa kristendomen har idag ett starkt fäste i bland annat Ryssland och på Balkan med över 150 miljoner tillbedjare. Här får vi veta mer om synen på Gud och om hur anhängarna har fått kämpa för sin trossyn genom århundradena.

Avsnitt 4: Reformationen
Reformationen splittrade den katolska kyrkan. Den katolska delen baserades på auktoritet och lydnad, medan de tidiga protestanterna byggde sin tro på det individuella samvetet. Martin Luthers teser innebar det inte bara början på protestantism, utan även på uppkomsten av olika slag av sekterism.

Avsnitt 5: Protestantismen
Evangelisk protestantism har en direkt emotionell koppling till Gud. Vi söker här rötterna i Östtyskland där den på 1700-talet förföljda protestantiska Mährer återuppväckte tron om evig frälsning genom en personlig upplevelse av Kristus.

Avsnitt 6: Gud ifrågasatt
Beror den av skepticism urholkade kristna tron på vetenskapens framsteg eller kristendomens involvering i fascism och nazism? Diarmaid MacCulloch synar några av historiens skeptiker. Vilken sorts kristendom kan överleva i framtiden?

Allt om medias blogg >>

BBC>>

SVT kunskapskanalen>>

Det finns säkert massor som saknas i den här skildringen, men i det stora hela tycker jag att serien var mycket bra. Oerhört kunskapsbildande och upplysande. Mer sånt!

20 sep. 2010

Lika som bär?

Som Brygubben uppmärksammande redan 17 december 2009>> så påminner Frimodig kyrka och SKL (Sveriges kommuner och landsting) logga väldigt mycketom varandra . Nu har därför Frimodig kyrkan inbjudit till en omröstning mellan sina medlemmar för att förändra sin logga.




Vad tycker du? Är det stor skillnad på Frimodigs första logga och de förslag som de nu har att rösta om? Och skiljer det sig mer från SKLs logga?
Det finns ytterligare en logga som jag blev uppmärksammad på av Brygubben som liknar dessa och det är Aljazzera. Döm själva…





Bokmässan och Svenska kyrkan

Kyrkans Tidning rapporterar>> om att Svenska kyrkans monter växer ytterligare på Bok&Biblioteksmässan i Göteborg som startar med fackmässan på torsdag och för allmänheten på fredag eftermiddag.
Svenska kyrkan erbjuder ett stort och digert mässprogram med massor med korta gratisseminarier och flera långa seminarieprogram. Du hittar alla program här>> (eller bläddra i tidningen genom att klicka på den)

Parallellt med bokmässan pågår en kompetensutbildning för anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan. Varvat med seminarierna går deltagarna på spaning och får sedan samtala i grupper och får också särskilda föreläsningar. Läs om hela programmet här>>

Detta arrangemang på bok&bibliotek är det enskilt största som Svenska kyrkan har på annan arena än sin egen. Ett utmärkt sätt att träffa många nya människor.

Sen har jag också hört kritiken att bokmässan inte handlar så mycket om böcker längre - utan bara är jippo och annat. Det finns säkert en sanning i denna kritik - men oavsett detta så tycker jag att Svenska kyrkan har mycket intressanta program som tar upp viktiga frågor.

Kanske ses vi på bokmässan?

Kunskapens yttersta kant

Texten finns också på www.posk.se

Lördagen 18 september disputerade Esbjörn Särdquist vid Karlstads universitet med sin avhandling "Kunskapens yttersta kant".
Denna avhandling är en av raden av avhandlingar som möjliggjort med hjälp av Svenska kyrkans forskningspengar.

I 70-årsåldern börjar den danske teologen och filosofen K. E. Løgstrup (1905-1981) skriva och sammanställa en serie med fyra böcker som han benämner Metafysik. Han dör hastigt och en redaktionskommitté slutför utgivningen. I dessa verk knyter Løgstrup samman sin halvsekellångaproduktion men formulerar framför allt helt nya och mycket originella teorier. I synnerhet hans teori om »förnimmandet« (sansningen) blir omdebatterad. Den innebär att rent fenomenologiskt föregår människans förnimmande hennes förståelse av tillvaron.

Istället för att isolera denna teori visar Esbjörn Särdquist i Kunskapens yttersta kant hur en meningsfullhet framträder när den sätts i samband med två andra centrala teorier i verket, teorin om »den analoga ordningen och förnuftet« samt teorin om »förintandet«. Avhandlingen klargör hur dessa tre teorier tillsammans belyser en modern verklighetsförståelse präglad av ett kunskapsteoretiskt paradigm som härrör från Kants transcendentalfilosofi och som Løgstrup talar om som ett »kunskapsteoretiskt felkomplex«. Det leder fram till en diskussion och kritik av den mänskliga förståelsens möjlighet till absolut självständighet och av hur vetandets avhängighet kan beskrivas.

För teologin och föreställningen om Gud spelar resonemang om förståelsen en central roll. Kunskapens yttersta kant tolkar Løgstrups Metafysik genom att klarlägga hur teorierna gestaltar en förståelse som är klar över sin egen begränsning, som är »sårad«. Den religiösa tydning Løgstrup gör är insatt i detta sammanhang. I detta ljus diskuterar avhandlingen några huvudlinjer i modern teologi.

Avhandlingen är skriven av Esbjörn Särdquist, präst och Stiftsadjunkt för teologisk reflektion på Skara stiftskansli.

Disputation:
2010-09-18, Geijersalen, 12A 138, Karlstads universitet, Karlstad, 11:15
Examen:
Teologie doktorsexamen
Opponent:
Martinsson, Mattias, Professor (Uppsala universitet)

Denna avhandling är en av raden av avhandlingar som möjliggjort med hjälp av Svenska kyrkans forskningspengar.

Dagen efter valvakan…

Vi var många som igår satt framför TV-apparaten och följde valvakan. Jag har konstaterat på facebook att många av mina vänner också gjorde så - somliga blev glada, somliga blev besvikna - men båda sidor uttrycker en stor oro över att Sverigedemokraterna nu sitter i Sveriges riksdag. Och det är en oro som jag delar.

I kyrkans värld är jag partipolitiskt obunden - därför där är det Svenska kyrkans intressen som måste gå först, att vi får fira gudstjänst, lovsjunga och prisa vår Gud, att vi får lov att bedriva mission, diakoni och undervisning. För att vi skall kunna få göra det i Svenska kyrkan så behöver vi dela det gemensamma målet och det är detta som är det viktigaste.

I POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, så har vi med människor från de flesta etablerade partierna i riksdagen. Här finns människor som i de allmänna valet har ställt upp för och arbetat med alliansen och här finns människor som har ställt upp för och arbetat med de röd-gröna. Och det är styrkan med POSK - det är något som jag är glad och stolt över, mångfalden!

Nästa vecka samlas vi till kyrkomötet för första gången sedan kyrkovalet för ett år sedan. Diskussionerna om valsamarbete med den ena eller andra för de olika grupperna har förts under året.

Som jag har skrivit flera gånger på min blogg så hade jag önskat att vi som är de partipolitiskt obundna grupperna (POSK (33), Frimodig kyrka (13) och ÖKA (8)) skulle valsamarbetat (när utskottplatserna fördelas) för att markera att vi tre grupper är en stor gemensam obunden grupp. Tillsammans har vi 54 mandat vilket gör att den obundna gruppen stark. Det gäller att se att de människor som röstar i kyrkovalet faktiskt gjort en kraftig markering att man inte vill ha partipolitik i kyrkans frågor. Tyvärr ville inte ÖKA göra det samarbetet.

Brygubben skriver på sin blogg>> om det kommande kyrkomötet i förhållande till det riksdagsval som nu har varit och hur Svenska kyrkan bör förhålla sig till Sverigedemokraterna. Han tycker det är viktigt att Svenska kyrkan demokratiseras och tar avstånd från de politiska systemen.
Svenska Kyrkan ska själv bestämma om sina demokratiska arbetsformer, utan styrning eller ens inblandning av allmänpolitiska partier. Genom att stärka folkrörelsedraget i Svenska Kyrkan och förnya demokratin så att banden mellan församlingarna, stiften och kyrkomötet stärks kommer också SD förlora sin plattform i just kyrkomötet. Den bortre parentesen om det partisystem med ett val till kyrkomötet helt frikopplat från livet i de många församlingarna och stiftens beslutande fullmäktige bör sättas omgående. Så kan ske om socialdemokrater och moderater tar sitt ansvar.

Kyrkomötet samlas om en vecka, för första gången efter förra årets kyrkoval, redan då bör samtal föras mellan nomineringsgrupperna om att skyndsamt reformera Svenska Kyrkans demokratiska organisation. Och det som Svenska Kyrkan minst av allt behöver är att ombuden i kyrkomötet apar efter blockpolitiken som med gårdagens val visade sig få så negativa följder. Redan i valet av kyrkostyrelser och rikskyrkliga nämnder kommer de politiska partiernas företrädare i kyrkomötet att få bekänna färg. Vad sätter de främst? De värden som den kristna kyrkan står för eller partiintresset?
Och han fortsätter:
När kyrkan med kraft hävdar människovärdet i ord och handling, då kommer detta med att synas i media bli en följd. Intresset från journalister och redaktioner kommer, när det finns en berättelse som engagerar och trovärdiga handlingar.
En som med ord och handling har tagit debatten och pratat om människovärdet är Mikael Mogren, POSK, från Uppsala. En av de sakerna som han har gjort är att i somras under Almedalsveckan ta en debatt med Nationaldemokraterna - på plats.

Läs i Kyrkans Tidning här>>
Silobreaker>>
Tidningen Dagen>>

POSK säger om demokratin i Svenska kyrkan:

Demokrati

Att Svenska kyrkan har en demokratisk uppbyggnad tillhör hennes identitet och betraktas som en självklarhet. Demokratin har sin grund i varje enskild kristens ansvar för kyrkan. Dopet är den grundläggande vigningen till tjänst och ansvarstagande i kyrkan. Utformningen av demokratin kan dock skifta över tid. Alla frågor kan inte heller bli föremål för ett enkelt demokratiskt avgörande, eftersom Svenska kyrkan är knuten till sin evangelisk-lutherska bekännelse. Det är därför särskilt viktigt hur hanteringen av lärofrågor är utformad. I en episkopal kyrka av Svenska kyrkans karaktär har biskoparna en särskild läro- och tillsynsfunktion. POSK menar därför, att biskoparna ska vara fullvärdiga ledamöter i kyrkomötet och förutom sin roll i läronämnden ges ett särskilt inflytande när kyrkomötet beslutar i lärofrågor.

Ett enklare och billigare valsystem bör införas. Indirekta val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte speglar bättre dessas uppgifter. Stiftsfullmäktige behandlar frågor som rör församlingar, inte enskilda medlemmar. De frågor som kyrkomötet behandlar rör i första hand kyrkans interna regelsystem och dess verksamhet på nationell nivå, det vill säga församlingarnas gemensamma arbete och kyrkans identitet. Särskilt viktig är behandlingen av lärofrågor.

POSK menar därför, att ledamöter av stiftsfullmäktige och kyrkomöte måste ha en församlingsförankring och bör väljas indirekt, av kyrkofullmäktige eller direktvalt kyrkoråd. För kyrkans trovärdighet måste partipolitiseringen brytas. Svenska kyrkans beroende av de politiska partierna är ett arv från den tid när kyrkan var en del av den offentliga sektorn. Kyrkan måste nu tydligare framträda som trossamfund och folkkyrka. På församlingsnivå bör kyrkliga val bli personval.

17 sep. 2010

Pizza och dop

Läs om Svenska kyrkan i San Paulo, där Lena Brolin, kyrkoherde, berättar om dopet som förrättades i kyrkan igår. Det var en 37-årig from man som ville döpas och nu var beredd att ta steget.
Så följde ett mycket enkelt men laddat dop. Guds närvaron gick nästan att ta på! Vid trosbekännelsen sa jag att alla kunde stämma in, var och en på sitt språk men då svarade han:” Nej, jag vill att du läser före på engelska och jag upprepar det på protugisiska”. När jag sen frågade om han ville döpas till den tro svarade han med ett JA så trosvisst att det räckte för oss alla.
Lena Brolin var med i kyrkomötet förra mandatperioden och satt för POSK. Du kan följa livet i Svenska kyrkan i San Paulo på bloggen här>>

Kyrkbänk och sociala medier

När jag under morgonen skummar igenom artiklar på internet så hittar jag två som fångar mitt intresse.

Den ena handlar om Harplinge-Steninge församling i Halland som satsar på sociala medier för att nå ut till konfirmanderna i församlingen.
”Jag tror absolut att de sociala medierna kan vara ett komplement för församlingarna att locka till sig konfirmander. De nätbaserade mötena tar aldrig bort mötena i verkliga livet. Det finns inget att vara rädd för”, säger Håkan Widepalm, församlingspedagog vid Harplinge-Steninge församling.
Läs hela artiklen här>>

Den andra artikeln handlar om kyrkbänken i Danderyds köpcentrum. Det är en kyrkbänk från den avlysta Mariakyrkan i Edsberg som har fått ett nytt "hem" och nu står i köpcentrat sedan 1,5 år. Mellan 15-17 varje onsdag finns minst en personal på plats.

Denna onsdag hittar vi diakon Fredrik Gyllenög här. Får han ögonkontakt med någon som passerar hälsar han. Ibland kan en enkel hälsningsfras leda över till ett samtal kring livets stora och små frågor.

- Jag älskar verkligen att sitta här, berättar han.
- När jag sitter på bänken får jag vara kyrka mitt i centrum. Här blir mötena.

Läs hela artikeln här>>

Det finns en kyrkbänk i Allums köpcentrum i Partille strax utanför Göteborg också. Den bänken är också bemannad med personal 2 timmar varje tisdag. (Dagen skrev om detta 2007, men den artikeln kan man bara nå om man är prenumerant på dagen).

Detta är två olika sätt att nå ut till medlemmar och intresserade av kyrkan. De kompletterar varandra - men… jag undrar lite. Vilken signal sänder det när det står en tom kyrkbänk på ett torg med en lapp att kyrkan finns tillgänglig 2 timmar en viss veckodag? Att kyrkbänken är lika tom som bänkarna i kyrkan?

Möten är viktiga, de personliga mötena är livsviktiga skulle jag till och med vilja säga. Jesus mötte människor, såg dem i ögonen och var närvarande. Det skall kyrkan också vara - där människor är. Och det är bland annat på köpcentrum och det är på nätet.

Jag funderar ibland på vad Jesus hade gjort om han hade kommit idag. Hade han sett till att komma till Oprah Winfreys pratshow eller hade han valt någon av de Asiatiska showerna (som vi aldrig hört talas om men som når långt fler människor), hade han haft en facebooksida, ett twitterkonto? Ja, det hade han nog - men han hade aldrig låtit bli det personliga mötet.

Det personliga mötet är styrkan hos kyrkan. Det skall vi ta vara på och värna om. Men vi skall också vara kloka och finnas på alla arenor där det finns människor.

POSK skriver i sitt handlingsprogram:

Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Konfirmationsseden viker och de ungdomar som idag väljer att konfirmeras är i minoritet. POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

I en levande församling tar sig tron uttryck i kärlek och praktisk diakonal omsorg. Församlingsdiakonin är omistlig, och måste innebära att stå på de utsattas sida och vara deras röst i kyrka och samhälle. Flyktingar, alkohol- och drogberoende, ensamma, sörjande, människor med relationsproblem, arbetslösa – nöden är skiftande och behoven är stora och kan inte mötas endast av församlingens anställda. Diakonen är ett barmhärtighetens tecken, som ska inspirera och stödja alla att ha omsorg om varandra.


16 sep. 2010

Jesus i kyrkan?


Från Anders Roos, kyrkoherde i Sollentuna församling, Stockholm, kommer ett foto. De håller på att bygga en ny kyrka i församlingen, Turebergskyrkan, som byggs samman med det befintliga församlingshuset.
På bilden kan vi se ett avtryck…

Är det Jesus - eller bara en vattenfläck?

Vet ni - jag tycker inte det spelar någon som helst roll. För det handlar om, för mig, att se Gud och Jesus i allt. Att våga se med andra ögon och ta till sig det mystiska i livet, att ta till sig ögonblicken och att finnas här och nu.

Uppdaterad 2010 10 17
Kyrkans Tidning skriver om Jesus i kyrkan>>

Torsdag morgon med tidningen

Torsdag morgon och jag gör som jag brukar - efter frukosten när familjen försvunnit till sina olika aktiviteter sätter jag mig med Kyrkans Tidning.
Nu fanns inte alla de nyaste artiklarna på webben, vi får hoppas att de kommer under dagen.

Idag kan jag läsa om barnhospicet som öppnat på Ersta (sid 6) som jag också skrev om här>>.

Jag läser också en stor annons från Verbum (sid 9) om Julboken som var tänkt att komma till denna julen men som istället kommer 2011. De uppmanar församlingarna att avsätta pengar i budgeten så att man kan köpa in boken och sen är tanken att man skall kunna dela ut den i församlingen. Detta har varit en fråga som varit uppe i kyrkomötet många gånger. På kyrkostyrelsen förslag så beslutade kyrkomötet till slut att det inte fanns pengar till att Svenska kyrkan stod för tryckning och distribution av boken. Nu står Verbum bakom boken och den kan säkert bli en bra kontaktyta i församlingarna. Som Verbum skriver i sin annons - "Julboken till alla hushåll i hela Sveirge är en manifestation för julens verkliga innehåll som hörs och märks i bruset."
Läs mer om boken här>>

Söderby-Karls i Uppsala stift skulle få biskopsvisitation och förbereder sig på olika sätt. (sid 14) Hur de där visitationerna ser ut i våra tretton stift är väldigt olika. Jag skulle önska att biskoparna diskuterade detta i biskopskollegiet och kom fram till en minsta gemensamma nämnare. För det betyder mycket för församlingen att få en visitation, och jag tror att det är en viktigt kontaktbindare i stiftet. (den här artikeln står under rubriken Jobbet&Du - men på webben finns det inga artiklar under den rubriken som är äldre än 12 maj 2010)

Jag läser också intervjun med Göran Hägg (sid 16) som har skrivit boken "Gud i Sverige". Det verkar vara en spännande bok som jag ser fram emot att läsa. En bok som beskriver Svenska kyrkans historia under många hundra år - kan säkert ge många nya vinklingar. Inte heller denna artikel hittar jag på webben.

Men på webben hittar jag informationen om att man kan följa Kyrkomötet, som startar v 39, på sin iPhone, på webben, twitter och facebook. Den artikeln kan du i alla fall läsa här>>

Dessutom står det en massa fler spännande artiklar, inlägg och debatter samt reportage som är berättar om livet i Svenska kyrkan.

15 sep. 2010

"Jag är inte mesig!"

Vi är inte mesiga - vi är modiga som vågar lägga våra liv i Guds händer och utföra det uppdrag som vi har fått.
Så skriver Hannah Kroksson, vice Förbundsordf. Svenska Kyrkans Unga, på Svenska kyrkan Ungas blogg och du kan läsa hela blogginlägget här>>

Hannah har varit och lyssnat på Elisabeth Gerle när hon diskuterar sin nya bok "Farlig förenkling - om religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna" med humanisternas Christer Sturmark. (på ABF) (här kan du läsa vad Sturmark skriver om boken på humanisternas blogg>>)

Och Hannah var arg:
Sturmark gick så långt ikväll som att säga att han skulle kunna tänka sig att gå med i Svenska kyrkan. Han är inte alls intresserad av Gud - men det tror han inte heller att vi är så det är ju inga problem?

Jag blir förbannad när någon säger att jag är något jag inte är. Christer Sturmark säger att jag är mesig. Att min kristna tro inte riktigt finns och att det vore bättre om jag bara insåg det.

Det han då inte förstår är att jag är väldigt stolt över min kristna tro - att jag tror på att Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga kan göra fantastiska saker för många människor när tro får bli handling.
Heja Hannah - heja Svenska Kyrkans Unga säger jag!

Uppdaterad 17.00
Kyrkans Tidning skriver om utfrågningen här>>

13 sep. 2010

Mod att våga förändra/s


I Göteborg så märker vi av att det börjar dra ihop sig till bok och biblioteksmässa (B&B). Åtminstone vi som brukar hålla utkik efter detta.

Svenska kyrkan är den största (till ytan) utställaren på B&B och så även i år. Det erbjuds också många fria seminarier som spänner över en stor bredd. Huvudattraktionen i år är Mputo Tutu, Desmond Tutus dotter. Du kan läsa om hela programmet här>>

Engagemanget på B&B är också det största enskilda evenemanget som Svenska kyrkan gör på annan arena än sin egen. Här möter Svenska kyrkan människor som aldrig skulle få för sig att gå till kyrkan i annat fall - men väljer att gå på seminarier eller komma och dricka gratis kaffe i montern. Ett bra sätt att få till ett samtal.

Något som är nytt för i år är den kompetenshöjande utbildning "Mod att våga förändra/s" som Kyrkans Tidning och Amos ordnar tillsammans med "Se människan" och Sensus. Läs hela deras program här>> Ett fantastiskt program. (Tror till och med att det kan finnas möjlighet att hoppa på utbildningen även om anmälan har gått ut…)

(teckningen är Parsmo/Kyrkans Tidning)

Fler boktips

Förutom boken som AnneLi Amilon släpper på Verbums förlag denna veckan om Frälsarkransen för barn, så har jag på min bokblogg skrivit två recensioner om böcker som också är högintressanta för församlingsarbete.

Den ena heter Den stora berättelsen och den andra heter Längta efter liv. Läs gärna mina recensioner och komplettera gärna med egna synpunkter.

Barn och Frälsarkransen; AnneLi Amilon

När jag varit ute och haft inspirationsdagar kring Frälsarkransen och mött så många fantastiska människor fyllda av lust och kreativitet, har jag fått frågan om det finns något metodmaterial för barngrupper kring Frälsarkransen.

Boken Barn och Frälsarkransen är ett resultat av dessa möten som gav mig inspiration att skriva ett sådant.


Barn och Frälsarkransen; AnneLi AmilonPrecis som i Frälsarkransen Metodbok, vill materialet inspirera till övningar och metoder som inte endast riktar sig till "knoppen" utan framför allt till kroppen!

Här finns rim och ramsor för de små barnen, cirkeldanser, nyskrivna pärlsånger, andaktsberättelser om Nilla och Alvin, draman, upplevelsevandringar och mycket mera. Hoppas att du som läsare hittar något som kan bringa glädje i ditt viktiga arbete med barnen.

AnneLi

Från Verbums informationsblad

AnneLi Amilon har skapat en konkret och handfast plocklåda för den som önskar arbeta med Frälsarkransen.

Utgångspunkten för boken är radbandet Frälsarkransen (upphovsman, Martin Lönnebo). Utifrån radbandet har AnneLi tagit fram och själv provat sig fram till många olika typer av aktiviteter. I boken får du en sammanställning över dessa.

Boken inleds med en pedagogisk och teologisk introduktion. För att därefter komma in på arbetssätt och metoder som kan användas. Exempel på metoder, andakt, kropp och rörelse, upplevelse, skapande och samtal. I slutet av boken presenteras också Pärlgudstjänster med små och stora.

10 sep. 2010

Följ kyrkomötet i twitter eller live i telefonen

I år kan du följa med på kyrkomötet med hjälp av twitter eller livesändningar direkt i din iPhone meddelar Runow medial som har hand om sändningarna.

Kristofer Runow skriver på kyrkomötets facebooksida
(som du hittar här http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=239957022707 )

Kristofer Runow: I år kommer du kunna följa Kyrkomötets livesändningar via din iPhone! Dessutom har vi kryddat web-applikationen med snabbknappar till Twitter, hela sammanträdesplanen och kartfunktion. Mycket nöje!
Gå in i telefonens webläsare (Safari) och knappa in www.iphone.svenskakyrkan.tv (eller enbart svenskakyrkan.tv).
Mycket nöje önskar Runow Media! http://www.runowmedia.se/tv_video_konferens.html

Informationsavdelningen meddelar:

Nils Warmland: Nu finns kyrkomötet på twitter också. Medarbetare på informationsavdelningen kommer att följa mötet och kommentera både stort och smått.

Här hittar du kyrkomötets twitterkonto:
http://twitter.com/Kyrkomotet

Karin Långström Vinge skriver på sin blogg>>
Kyrkomötesbloggen läser du här>>

Kyrkomötet och kyrkomusiken

Från KMT tidning 9/2010
Med tillåtelse från artikelförfattaren publiceras här KMTs artikel om motioner till kyrkomötet som berör kyrkomusiken.

Höstens kyrkomöte för Svenska kyrkan äger rum under två sessioner: 27/9-1/10 samt 26-29/10. KMT har tittat lite närmare på de motioner som har en särskild anknytning till kyrkans musik och musiker. Här kommer huvuddelarna av de relevanta motionerna, i slumpartad ordning.

”Musikundervisning anordnad av kyrkan” heter en motion av Lars-Ivar Ericson (C). Motionären skriver i sitt förslag till beslut:

”Kyrkomötet uppdrar åt kyrkostyrelsen att utarbeta anvisningar om hur kyrkan bör anordna musikundervisning med syfte att stimulera till kyrkomusikerutbildning.”

I motiveringen heter det:

”Musiken i kyrkan är en stor resurs både i gudstjänster och vardagsverksamhet. Kyrkomusiken hjälper oss till andliga och kulturella upplevelser och det är viktigt att inför framtiden säkra tillgången till kyrkomusiker, Därför är det oroväckande att vår tids barn och ungdomar inte i lika stor utsträckning som tidigare funderar på att jobba med musik inom svenska kyrkan.

Ett sätt att öka intresset vore att förmå församlingarna att återuppta den frivilliga undervisning i orgel och piano som förr var så vanlig. Anställda kyrkomusiker bör beredas ökade möjligheter att i sin tjänst ge sådan undervisning.”

Nästa motion handlar om Den svenska psalmboken och har Olle Burell (S) och Sofija Pedersen Videke (S) som avsändare. Rubrik: ”Dags att revidera och utöka den svenska psalmboken”. Beslutsförslag: ”Kyrkomötet beslutar att ge kyrkostyrelsen i uppdrag att återkomma till kyrkomötet med förslag till revidering och utökning av psalmboken från Sv. ps. nr. 326 och framåt, så att psalmboken kommer att passa till den nya kyrkohandboken.”

Motiveringen lyder: ”Den svenska psalmboken från 1986 är på många sätt en fantastisk psalmbok, inte minst på grund av sina ekumeniska inslag. Den hjälper församlingarna till en livaktig gudstjänst och enskilda till ett eget andaktsliv. Denna psalmbok kom i bruk samtidigt som den nuvarande Kyrkohandboken.

När nu Svenska kyrkan har en ny kyrkohandbok på gång, vore det naturligt att parallellt med den processen göra en översyn också av psalmboken. För när kyrkomötet om några år fattar beslut om den nya kyrkohandboken, blir den nuvarande psalmboken sannolikt inaktuell, åtminstone vad avser det sista avsnittet med liturgiska sånger (Sv. ps. 695-700) .

Sedan 1986 har psalmboken utkommit i flera versioner, med bland annat en ny evangeliebok och en ny bönbok. Trots att den kyrkliga sångskatten växer och frodas har dock de av kyrkomötet stadfästa psalmerna inte förändrats sedan dess. Däremot har förlaget Verbum har gjort ett eget tillägg och dessutom har Psalmer i 90-talet och Psalmer i 2000-talet utkommit.

Socialdemokraternas förslag är därför att psalmboken revideras från nummer 326 och framåt. Vid en utökning av antalet psalmer kan man välja antingen att tillföra en tredje tematiskt grupperad del med höga psalmnummer eller att spränga in tillkommande psalmer i Svenska kyrkans befintliga del med följden att en omnumrering behöver göras.

Vi anser att kyrkomötet ska överlåta åt kyrkostyrelsen att under arbetets gång överväga vilket av alternativen som lämpar sig bäst. I samband med att kyrkostyrelsen tar fram förslag till revidering och utökning av psalmboken, kan den också se över rätten att publicera och kopiera psalmerna. I andra lutherska kyrkor finns hela psalmböcker publicerade på internet.”

”Ny psalmbok” är rubriken för en motion som har Daniel Tisell (C ) och Ann-Sofie Persson (C) som upphovsmän. De skriver i beslutsförslaget:

”Kyrkomötet beslutar att [1] uppdra åt Kyrkostyrelsen att under mandatperioden tillsätta en ny Psalmbokskomitté som får i uppdrag att utarbeta ett förslag till ny Psalmbok [2] uppdra åt Kyrkostyrelsen att återkomma med datumförslag för ny Psalmbok för Svenska Kyrkan.”

Motivering: ”Den gemensamma sången vid gudstjänst och andakt är en av de viktigaste källorna för andligt liv både för den enskilde som för gemenskapen i församlingen. Svenska Kyrkan har tillsammans med andra kyrkor en psalmbok sedan 1986. Den psalmbokskommitté som arbetade fram förslaget till den psalmboken tillsattes 1969 med Andes Frostenson som drivande kraft i arbetet. Många av de frågeställningar som präglade arbetet i den förra psalmbokskommitten kan säkert vara aktuella inför en eventuell ny kommitte. Det tar många år att arbeta fram en ny psalmbok.

Mycket har hänt sedan 1986. Ett intryck är att den nattvardsväckelse som kan påstås ha ägt rum inom Svenska Kyrkan inte i tillräcklig hög grad hann påverka psalmboksarbetet, då antalet offertoriepsalmer borde varit ytterligare några flera. Det finns säkerligen också nya frågeställningar som har med den digitala tidsåldern vi lever i att göra. Man behöver också få fram vilka psalmer som används vid gudstjänsterna idag och i vilken utsträckning. Framförallt bör skrivandet av nya psalmer uppmuntras.

I en psalmbok ska både tradition och förnyelse beaktas. För ett antal år sedan fördes en diskussion om Verbums tillägg till Psalmboken. Grundfrågan handlar förstås om behovet av en ny psalmbok eller inte. Denna motion vill väcka denna fråga med inställningen att en ny psalmbok kommer att behövas inom snar framtid och att detta arbete bör inledas under denna mandatperiod. När ett förslag till ny psalmbok kan föreligga Kyrkomötet är en senare fråga för Kyrkomötet att ta ställning till. Låt Kyrkostyrelsen först få till ett arbete med denna viktiga sak för människornas och kyrkornas skull!”

Motionärerna Mats Hagelin, Sven Esplund och Hans Ulfvebrand (samtliga M) har gett sin motion titeln ”Det klingande kulturarvet – vem tar ansvaret för det?”. De föreslår kyrkomötet besluta ”att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda hur en kyrkomusikalisk fond med uppdrag att utveckla och bevara Svenska kyrkans musikarv skall utformas.”

Motionärerna skriver:

”Inom Svenska kyrkans olika nivåer är medvetenheten stor om betydelsen av att vårda vårt gemensamma kulturarv i form av kyrkobyggnader, kyrkliga miljöer och inventarier. Är medvetenheten lika stor när det gäller det klingande kulturarvet?

Det finns en uppenbar risk att det inte är så.

Vad är det klingande kulturarvet?

En beskrivning skulle kunna vara att Svenska kyrkans klingande musikarv är summan av våra orgel- och instrumentresurser, inramade av våra kyrkobyggnader, partitur och noter, samt inte minst den stora kompetensen som under lång tid byggts upp av våra kyrkomusiker som instrumentalister, dirigenter och körledare. Vi äger denna kyrkomusikaliska skatt som vi gemensamt måste bevara, och också utveckla för framtiden. Vi kan inte endast förvalta vårt arv, utan också föra det vidare till kommande generationer.

De stora musikaliska verken ställer ofta krav på extra resurser i form av stråkorkestrar, solister etc. resurser som finns i samhället utanför kyrkans organisation.

Genom framförandet av dessa verk som bär fram budskap via våra sinnen når kyrkan långt utanför den trängre kretsen av gudstjänstbesökare, och är därför av stor vikt för kyrkan och dess framtid. Det är ingen överdrift att påstå att denna verksamhet är en del av kyrkans mission. Många är de som kommit till tro genom att sången och musiken öppnat sinnena och väckt intresse för en personlig fördjupning.

Ansvaret för detta arv ligger på alla nivåer i Svenska kyrkan. Problemet är att förutsättningarna för att bära de kostnader som är förenade med en kyrkomusikalisk verksamhet på hög nivå är så olika.

Vi står inför en framtid som med säkerhet ställer krav på en anpassning till lägre ekonomiska resurser. Även här kan förutses att bördorna fördelas olika mellan församlingarna.

I ett kortsiktigt perspektiv kan det kännas lockande att satsa på det man kallar "kärnverksamheten" och gör[a] kyrkomusiken, och särskilt den konsertanta verksamheten, till en budgetregulator.

Detta kan inte ske utan allvarliga konsekvenser för Svenska kyrkan och musikarvet.

Vi vill uppmärksamma våra församlingar på deras ansvar, våra stift att på olika sätt inrikta sitt främjande av kyrkomusiken. Härvidlag bör stiftens granskning av hur församlingsinstruktionerna speglar kyrkomusikens ställning spela en stor roll.

På nationell nivå skulle en kyrkomusikalisk fond med uppgift att finansiera utveckling och att ekonomiskt stödja framförandet av stora verk, framför allt där resurserna sviktar, på lokal nivå kunna göra stor skillnad för den framtida utvecklingen.”

”Ge kyrkans böcker kyrklig copyright!” uppmanar Bo Hanson (ÖKA), Karin Perers (C) och Christina Eriksson (S) i sin motion. Beslutsförslag

”Kyrkomötet uppdrar åt kyrkostyrelsen att förbereda varje nytt förslag om kyrkans böcker på så sätt att Svenska kyrkan skaffar sig copyright utan tidsbegränsning för de nya texter och tonsättningar, som skall ingår i vad kyrkomötet fastställer som kyrkans böcker.”

Ur motionstexten kan man bland annat inhämta följande: ”Den 14 februari 2008 träffade Svenska kyrkan avtal med Bonus Presskopia om att betala 4,5 milj kr exkl moms som ersättning t.o.m. siste dec. 2009 för följande. [...] Avtalet förlängs årligen med indexuppräkning, om det inte sägs upp sex månader innan det går ut.

Kyrkligt arbete skulle gagnas av att församlingar och enskilda hade möjlighet att fritt kopiera och sprida utdrag ur kyrkans böcker. Varken förlag eller upphovspersoner bör i framtiden ha möjlighet att för nya texter och tonsättningar inskränka kopieringsrätten för kyrkans böcker. Det bör vara en målsättning att alla kyrkliga böcker på sikt disponeras fritt av kyrkan.

Det är högst rimligt att de konstnärer som bidrar med texter och tonsättningar för kyrkans böcker får ersättning för sitt arbete [--- : i efterhand struken passus] Att Svenska kyrkan har copyright på sina kyrkliga böckers texter och tonsättningar utesluter inte att upphovspersonerna samtidigt behåller copyright på sina alster.

Det torde ur kyrklig synpunkt vara mera lämpligt, att texter och tonsättningar, innan de antas av kyrkomötet, blir föremål för förhandling om [---] ersättning i den mån de antas som del av kyrkans böcker. [---] Den nuvarande ordningen, att kyrkomötet först fastställer kyrkans böcker och att sedan förhandling sker om rätt att i någon mån använda texterna, framstår som mindre lämplig.”

I en motion som tar sikte på de kyrkliga utbildningarna föreslår Bertil Murray och Leif Nordlander (båda FK) kyrkomötet besluta ”att med utgångspunkt i de i motionen framlagda synpunkterna revidera direktiven för utredningen av utbildning för kyrkliga tjänster.” I efterföljande motivering heter det:

”Under lång tid har de fyra kyrkliga profilutbildningarna varit föremål för utredningar. Det senaste utredningsförslaget möttes av mycket negativ kritik från remissinstanserna och ett samlat förslag dröjer ytterligare. Arbetet med utbildningsreformen har havererat.

Frågan behöver nu ställas om inte tiden sprungit ifrån utredningen. Idén med fyra profilutbildningar förutsätter ett ekonomiskt läge där Svenska kyrkans församlingar har råd att anställa specialister med pedagogisk, teologisk, karitativ resp ektive musikalisk utbildning. Det är sannolikt att framtida behov mer kommer att handla om dels anställning av generalister, dels ideella insatser av med arbetare med skilda gåvor.

De som i dag söker sig till kyrklig utbildning kan, om de är unga, ha förhoppningen om mer än 40 års framtida anställning i Svenska kyrkan. Det låter ytterst osannolikt att Svenska kyrkan på 2050-talet skulle kunna ha kvar dagens struktur för anställningar.

Inför en förändrad kyrklig arbetsmarknad är det moraliskt angeläget att de som under tre, fyra eller fem år utbildar sig för kyrklig tjänst ges en utbildning som samtidigt är gångbar i det civila samhället. En församlingspedagog, en diakon eller en kyrkomusiker ska ges en utbildning som ger full behörighet på andra tjänster än de kyrkliga. Utredningen har gått i fel riktning när man t.ex. föreslagit en flerårig kyrklig diakonutbildning. Den kyrkliga delen av utbildningen bör även fortsättningsvis maximeras till ett år. (Så är ju fallet även vad gäller prästutbildningen, även om den "civila delen" i mycket begränsad omfattning meriterar för anställning utanför Svenska kyrkan.)

Denna kyrkliga del av utbildningen bör kunna ges på hel- eller halvfart. Församlingen bör inte vara förhindrad att på profiltjänst (pedagog och musiker) anställa även den som ännu inte genomgått den kyrkliga delen av utbildningen, under förutsättning att den nyanställde genomgår dessa kurser som en obligatorisk kvalificerad fortbildning inom ramen för sin tjänst. Behov av sådan obligatorisk kyrklig fortbildning i tjänsten föreligger i hög grad också för en kanslichef eller kamrer.”

Sist i denna genomgång en andra motion om Svenska kyrkans utbildningar. Mary Österström (S), Bengt Inghammar (ÖKA) och Ulla Rickardsson (C) skriver följande:

”Vi föreslår att Väst-Sverige finns med i diskussionen om Svenska Kyrkans utbildningsorter.

Svenska Kyrkans utbildningar är under diskussion vad gäller utbildningsorter, omfattning m.m. I västra Sverige finns högskolan för Scen och Musik som ger fackutbildning både för kantorer och organister, en stor religionsvetenskaplig instution samt diakonalt profilår på Bräcke. Vid Göteborgs universitet kan man läsa olika fackutbildningar för att sedan bli församlingspedagog. Vidare finns Helsjöns folkhögskola som ger Svenska Kyrkans grundkurs och som också visat intresse av att ge profilåret för pedagoger.

Vår mening är därför att i en samlad översyn ska Göteborg finnas med som utbildningsort. Studenter från Göteborg, Skara, Karlstad, Växjö stift läser ofta sina fackutbildningar i Göteborg. Det är önskvärt att de kan gå hela utbildningen i Västsverige.

Vi gör bedömningen att den västsvenska regionen är tillräckligt stor för att garantera både
mångfald i studier och en hög kompetens bland lärare.”

Samtliga motioner finns att läsa på kyrkomötets hemsida (www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet). För denna genomgång svarar

Henrik Tobin
Kyrkomusikerns tidning

_________________________________

I POSKs handlingsprogram står det:

Musiken i kyrkan ska vara ett redskap att utforska, förmedla och fördjupa tron. Detta ska ske med hjälp av en musikalisk bredd från dåtid till nutid. Musiken har en stor roll i vårt gudstjänstliv. Den tillför det talade ordet ytterligare en dimension som kan förstärka och förtydliga evangeliet om Jesus Kristus. Svenska kyrkan är en betydande aktör i det offentliga kultur- och musiklivet i landet och POSK menar att detta arbete är viktigt även i framtiden.

Utbildningarna till tjänst i kyrkan ska tillföra den kompetens som församlingarna behöver för att fullgöra sitt uppdrag att fira gudstjänst, bedriva undervisning och utöva diakoni och mission. Svenska kyrkans anställda måste ha en god teoretisk och praktisk utbildning. POSK anser att teori och praktik behöver integreras mer med varandra och delar av utbildningarna bör vara gemensamma. Diakonvigning är ett uttryck för viljan till livslång tjänst i kyrkan. Svenska kyrkans diakonutbildning bör öppnas för fler yrkesgrupper inom kyrkan.

Svenska kyrkan måste bli bättre på att rekrytera kandidater för tjänst inom kyrkan. Den gudstjänstfirande församlingen är den naturliga basen för rekrytering. Att finna blivande kyrkoarbetare är en viktig uppgift i alla församlingar och stift. Programmet Volontär i Svenska kyrkan är ett sätt att låta unga människor pröva tjänst. Det är avgörande för rekryteringen av kyrkomusiker att ungdomar tidigt uppmuntras och får möjligheter att musicera. Därför bör kyrkomusikernas tjänster också innefatta instrumentalundervisning. Rekryteringen måste förstärkas för att undvika att det uppstår brist på kvalificerade kyrkomusiker i Svenska kyrkan.

9 sep. 2010

Pallitativ vård - skall min läkares religion få påverka?

I en Brittisk undersökning har man, enligt Kyrkans Tidning>>, gjort en sammanställning när det gäller den palliativa vården. Man har ställt frågor till 4000 läkare och kommit fram till att de läkare som är religiösa är mer restriktiva till att sätta in åtgärder som påskyndar själva dödsförloppet.

Enligt undersökningen är läkare som inte är religiösa mer villiga till att sätta in behandling som påskyndar döendet.

Brittiska läkarsällskapet säger i en kommentar att en doktors religiösa övertygelse aldrig får påverka det objektiva beslutsfattandet tillsammans med patienter.

Nu måste vi i Svenska kyrkan lyfta frågan om palliativ vård och dödshjälp till en verklig diskussionsnivå och våga säga vad Svenska kyrkan tycker i frågan. Och det måste kyrkan göra innan det kommer förslag på lagar som önskar att endast icke religiösa läkare skall arbeta i palliativ vård (eller tvärtom).

Vad säger bibeln? Vad säger biskoparna som är våra främsta teologiska företrädare? Vad säger Svenska kyrkan?

Undersökningen presenterades i Journal of Medical Ethics>>

Drottning Silvia invigde Nordens första hospice för barn, på Ersta. Det kan du läsa om här i Kyrkans Tidning>> och i tidningen Dagen>>
Att vi behöver en palliativ vård är självklart. Vad vi måste prata om är etiken och gränserna för vad som är god vård.

(Bilden är lånad från Kyrkans Tidning artikel)

Rent skrivbord


Jag håller på att göra en synnerligen välbehövlig städning på (och runt) mitt skrivbord och försöker sortera upp alla papper och lappar och artiklar och utredningar och tips och… listan kan göras nästa hur lång som helst.

Och hur jag än funderar och försöker ordna livet och skrivbordet på något klokt sätt så finns det alltid något som inte riktigt passar in i strukturen. Det finns alltid något papper/artikel/tidning som jag inte vill slänga för jag kan ha nytta av den - men var skall just den sorteras in?

Är det så här med Svenska kyrkan också? Att vi försöker strukturera in verksamheter och medlemmar i "mappar" och "lådor" och ekonomiska system, men alltid upptäcker att det finns något som går utanför det vi själva har tänkt ut? Och hur gör vi då?

När det gäller mitt skrivbord så handlar det om att koncentrerar sig på det som är väsentligt för min verksamhet - samma är det nog med Svenska kyrkan. Vad är kärnan, vad är det viktigaste?

I Kyrkans Tidning stod det idag en insändare där Gunnar Edström (Kristinehamn) ställer sig frågan "Var är Jesus ansikte?"
Det handlade om en publikation han hade hittat i ett församlingshem som beskrev Svenska kyrkan och det var fullt av ansiktsbilder på framsidan - men Jesus saknades. Trosbekännelsen i skriften var en av psalmerna i den av kyrkomötet icke godkända tillägget och på bilden av ärkebiskopen var också tre buddistiska munkar.

Ja, jag kan förstå Edströms frågor och undringar. Jag tycker de är berättigade och kanske är det också detta som gjort att det till årets kyrkomöte är flera olika motioner som handlar om mission på olika sätt.
Kyrkomötes webbsida där du hittar alla motioner>>

8 sep. 2010

Stå upp för vår tro?

Hörde på RingP1 (24 min in i programmet) där en man ringde in och pratade om kyrkan i USA som på fredag vill bränna en Koran. Han tyckte själv att det var helt OK och var med i "Antireligiös förening" som hos polisen har begärt att på fredag, i Göteborg, få bränna en Koran och en Bibel - eftersom att föreningen inte tror på Gud i någon form och ville protestera mot hela det religiösa systemet och vill inte att religiösa människor skall bestämma över andra.

Jag blir väldigt kluven till detta. På ett sätt så förstår jag att människor vill manifestera sin övertygelse, symboliskt. Men… bränna de heliga böckerna?

Och att många har reagerat på att Koranen skall brännas, det har vi ju hört. Men hur många tänker reagera på att även Bibeln skall brännas? Inte ens programledaren i radion reagerade, utan det var bara Koranen som diskuterades, trots att mannen som ringde in pratade både om Bibeln och Koranen.

Nej, jag vill inte att Bibeln bränns - lika lite som jag tycker att man skall bränna Koranen. Jag tycker det är fel.

Så jag vill säga! Bränn inte min bibel!